«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

درباره گفت‌وگو‌ی تلویزیونی با روح‌ا... زم و واکنش‌ها در فضای مجازی | معاندنیوز از زبان زم

  • کد خبر: ۳۳۹۴۵
  • ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
درباره گفت‌وگو‌ی تلویزیونی با روح‌ا... زم و واکنش‌ها در فضای مجازی | معاندنیوز از زبان زم
درباره گفت‌وگو‌ی تلویزیونی با روح‌ا... زم و واکنش‌هایی که در فضای مجازی شکل گرفت.
مریم محبی/ شهرآرانیوز - بدون تعارفِ «۲۰:۳۰»، جمعه شب تأسیس کننده کانال تلگرامی و معاند «آمدنیوز» را روی صندلی و مقابل دوربین خود نشاند. روح ا... زم که تأسیس کننده کانال تلگرامی و معاند «آمدنیوز» است که در فرانسه پناهنده بود و در پاییز سال گذشته در سفر به عراق بازداشت و بعد از آن به ایران منتقل شد.
 
زم بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق بود، سپس طبق موافقت نامه استرداد مجرمان به کشورمان تحویل داده شد. بیست ودوم مهرماه بود که خبر بازداشت او به دست نیرو‌های سپاه پاسداران کشورمان منتشر شد. اتفاقی که در بدون تعارف هم بخشی از صحبت‌های ردوبدل شده بود و زم در پاسخ به این سؤال که «از کی متوجه شدی در اشراف بچه‌های اطلاعات سپاه هستی؟» گفت: «به طور واضح متوجه نشدم. حس نکردم. فکر می‌کردم این اتفاق خود برنامه است و دارند محک می‌زنند.»

زم که بود و چه کرد؟

اسم روح ا... زم با کانال «آمدنیوز» گره خورده است و بعد از آن هم با جایگزین دیگرش، یعنی صدای مردم. او در برنامه ۲ شب پیش خودش در رابطه با اینکه استارت کانال آمدنیوز از چه زمانی خورد گفت: «ما یک گروه بودیم. استارت اینکه یک رسانه‌ای داشته باشیم همان سال ۹۰ خورد، اما نمی‌شد. شرایطش نبود.» و در ادامه این راه گفت که آمدنیوز در سال ۹۵ به راه می‌افتد. در ابتدای کار در قالب یک وب سایت است، اما کم کم با راه اندازی و همه گیری تلگرام می‌شود یک کانال تلگرامی.
 
نکته‌ای که پیش از این هم در جلسات دادگاهش به ریاست ابو القاسم صلواتی به آن اشاره کرد و گفت: «۹۵ یک جمعی تصمیم گرفت که آمدنیوز را تأسیس کند و من یکی از آن افراد بودم.» دی ماه ۹۶ بود که اوج فعالیت این کانال تلگرامی بود و حدود ۲۰۰۰ نفر عضو این گروه شده بودند.
 
او در بخشی دیگر از صحبت هایش در «۲۰:۳۰» می‌گفت که تقریبا روزی ۱۸ ساعت برای این کانال وقت می‌گذاشته است. روح ا... زم که نام مستعارش نیما بود پیش از این در اولین اعترافاتی که از او در تلویزیون پخش شد گفته بود که از اتفاقاتی که در ۳، ۴ سال اخیر افتاده پشیمان است.
 



او در صحبت هایش در برنامه بدون تعارف (که در فضای بیرون از زندان ضبط شده بود) از تدابیر شدید امنیتی در فرانسه گفت و به پیشنهاد عادل‌الجبیر برای تأسیس یک شبکه تلویزیونی به مدیریت او و در راستای سیاست‌های عربستان علیه ایران اشاره کرد. روح ا... زم همچنین در این گفتگو از اشتباهات کانال آمدنیوز در تشویق مردم به حضور در اعتراضات و همچنین دستور تهیه بمب‌های آتش زا نیز اظهار ندامت کرد. او در آخر و در پاسخ به علی رضوانی که «اگر جای مسئولان جمهوری اسلامی بودی برای خودت چه حکمی می‌دادی»، گفت: اگر سخت گیرانه حکم می‌دادم، اعدام!

اعدام و اعتراض به اعدام

دادگاه، روح ا... زم را در ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات، مفسد فی الارض دانسته و او را به اعدام محکوم کرده است؛ حکمی که البته نهایی نیست و زم می‌تواند به آن در دیوان عالی کشور اعتراض کند. کاری که صورت گرفته و به گفته وکیلش درخواست فرجام خواهی داده شده و قرار است پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شود.
 
موارد اتهامی زم ۱۷ مورد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به جاسوسی برای اسرائیل و فرانسه، افساد فی الارض، همکاری با آمریکا، نشر اکاذیب و توهین به رهبران فعلی و پیشین جمهوری اسلامی اشاره کرد. پس از صدور حکم اعدام او، پدرش محمدعلی زم، رئیس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، هم به رئیس قوه قضائیه نامه‌ای نوشت، به این حکم اعتراض کرد.


دیگران چه گفتند؟

این برنامه تلویزیونی واکنش حسام الدین‌آشنا، مشاور‌رئیس جمهور، را هم به دنبال داشت که در توئیتی نوشت: «اشتباه نشود آن جلسه نه بازجویی بود و نه مصاحبه، بلکه چیزی شبیه به دورخوانی سناریو بود.» در این بین البته نحوه اجرای علی رضوانی، یعنی مصاحبه کننده، هم تا حد زیادی در تیررس نگاه مخاطبان قرار گرفت و عجیب جلوه کرد.
 
حسین دهباشی، فعال‌فرهنگی پس از این مصاحبه نوشت: «چارلی‌رز، تیم سباستین، لیزدوست، لری کنیگ، کریستین امان پور، جان‌سیمپسون و در ایران خودمان مثلا اسماعیل‌میرفخرایی همه تکیه داده به کوهی از هوش و دانش و تجربه و همه محترم و مسلط و مستقل و مؤدب، سبک‌های ممتاز و دل نشین و آموزنده‌ای در مصاحبه داشتند. جور‌های دیگری هم هست که خب!»
 
کاربر دیگری نوشته بود: «حالا اینکه دستگیر شده و حکمش اومده و اعتراف هم کرده، ولی مصاحبه کننده می‌تونست حرفه ای‌تر باشه، هم خودش، هم سؤالاش و هم نحوه سؤال کردنش.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->